دوره جامع «تربیت پژوهشگر حوزه علوم انسانی»

10 جلسه
همه سطوح
0 درس
0 آزمون
7 دانشجو

دوره جامع آموزشی «تربیت پژوهشگر حوزه علوم انسانی» برای نخستین بار در موسسه راهبردپژوهان جهان معاصر برگزار می‌شود.

دانشجویان و افراد علاقمند به تحقیق و پژوهش برای انجام درست یک پژوهش دانشگاهی و یا تحقیق مورد نیازشان نیازمند داشتن مهارت‌هایی هستند که به آنها مهارت پژوهشی گفته ‌می‌شود.

در این دوره دانشجویان و محققان با چگونگی شناخت و یافتن یک مسئله پژوهشی، پروراندن آن، جستجوی مناسب و دست‌یافتن به اطلاعات جهت انجام تحقیق و همچنین استفاده مناسب و بهینه از ابزارهای در دسترس برای انجام تحقیق بهره ‌می‌گیرند.

در کنار آن با روش‌های استناددهی، چگونگی حفظ پژوهش از سرقت علمی، استفاده و جستجوی بهینه در اینترنت و پایگاه‌های اطلاعاتی تمام متن، و مسائل جانبی پژوهش آشنا ‌می‌شوند.

این دوره شامل مواردی است که کمتر در محیط‌های دانشگاهی و رسمی ‌آموزش به آن‌ها پرداخته شده و یادگیری آن توسط پژوهشگران در امر پژوهش ضروری است.

از اهداف این دوره می‌توان به آشنایی با پیش‌نیازهای نگارش علمی، آشنایی با ارکان نگارش علمی، چگونگی تعیین موضوع و پروراندن مسئله پژوهش، چگونگی آغاز یک پژوهش(نگارش پروپوزال)، روش‌های جستجوی اطلاعات در پایگاه‌های اطلاعاتی تمام متن و در موتورهای کاوش اینترنت، روش‌های صحیح فیش‌برداری و ارجاع به منابع و همچنین مطالبی در خصوص دیدگاه‌های مختلف پروراندن موضوع پژوهش اشاره کرد.

سرفصل های این دوره عبارتند از:

سرفصل‌ها:

١. مفاهیم پایه پژوهش علمی و روش شناسی

٢. جستجوی منابع اطلاعات علمی

٣. اصول، فنون و مهارت‌های نویسندگی

۴. روش نگارش پروپزال و  پایان‌نامه

۵. روش نگارش مقاله علمی ـ پژوهشی و انتشار آن

رسالت ما،  تسهیل فرایند یادگیری و ایجاد تجارب عینی و عملی برای علاقه مندان به پژوهش و فعالیت های علمی است.

دوره جامع تربیت پژوهشگر، گام های پژوهش‌آموزی را به شکلی تدوین کرده است تا فراگیران طی مراحل پیشرونده، در فرایند پژوهش درگیر شده و محصول پژوهشی مختص به خود را تولید کنند.

User Avatar
كتاب ها: 1. انقلاب های رنگی و انقلاب اسلامی ایران، تهران: مركز اسناد انقلاب اسلامی، 1388؛ (این كتاب به عنوان بهترین اثر مركز اسناد انقلاب اسلامی در سال 1388 انتخاب شد و تاكنون 9 بار تجدید چاپ شده است.) 2. احیای تمدن ایرانی ـ اسلامی، تهران: دفتر گسترش تولید علم(معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی)، 1389، 3. جایگاه روسیه در روابط جمهوری اسلامی ایران و اروپا، در: ایران و اتحادیه اروپا: تجارب و چشم‌اندازها، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، ج ۲، ۱۳۹۱؛ 4. تمدن ایرانی ـ اسلامی؛ از افول تا احیا، تهران: انتشارات تیسا، 1392؛ (این كتاب به عنوان اثر برگزیده در چهاردهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال در سال 1394 شناخته شد) 5. نقش آموزش و پرورش در بازتولید نظام سیاسی ایران، در: آموزش و پرورش و کارکردهای آن، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، 1392؛ 6. ژئوپلتیک تشیع در آسیای مرکزی، تهران: موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، 1393؛ 7. جایگاه اوراسیاگرایی در سیاست خارجی ترکیه، در: ترکیه؛ گذشته، حال و آینده، تهران: مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه، 1394؛ 8. سیاست داخلی روسیه، در: روسیه‌شناسی، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران، ۱۳۹4؛ 9. جامعه علویان ترکیه، تهران: موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، 1395؛ 10. «توافق سلیمانی ـ پوتین؛ امکان‌سنجی روابط راهبردی ایران و روسیه»، تهران: موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، 1396؛ 11. فرصت بحران؛ شکل گیری قدرت ایران در سنگلاخ ها، تهران: موسسه مطالعات اندیشه سازان نور، 1397؛