1- کریدور شمال به جنوب ایران
این کریدور حمل و نقل بینالمللی در سال ۲۰۰۰ در شهر سنپترزبورگ کشور روسیه توسط سه کشور ایران، روسیه و هند به منظور گسترش همکاری های حمل و نقلی بین اعضاء تأسیس گردید. مبدا این کریدور کشور فلاند ( اروپای شمالی) و مقصد آن کشورهای آسیایی جنوب شرقی، خلیج فارس و دریای عرب می باشد. در این کریدور می توان از حمل و نقل دریایی و ریلی در بین مسیر برای حمل بار استفاده نمود و مسیر آن بدین ترتیب است که از طریق بنادری چون هامبورگ و آمستردام، کشورهای اروپای شمالی مانند نروژ و سوئد را به بندر سن پترزبورگ و مسکو در روسیه متصل نموده و از بنادر روسی تا بنادر جنوبی دریای خزر هم چون امیرآباد و از کشورهای آسیای میانه چون ترکمنستان تا بنادر جنوبی ایران چون بندر شهید رجایی امتداد یافته و به بنادر جنوبی خلیج فارس تا کشورهای جنوب شرقی آسیا از قبیل سنگاپور و کشورهای حاشیه اقیانوس هند و خلیج فارس مانند قطر و هند، منتهی می شود.
2- کریدور تراسیکا
در راستای افزایش همکاری منطقهای بین کشورهای عضو و جذب حمایت سازمان های مالی بینالمللی و بخشهای خصوصی و هم چنین دسترسی به شبکه ترانس- اروپا، طرحی با نام تراسیکا در سال ۱۹۹۳ میلادی در نشست وزرای حمل و نقل و تجارت هشت کشور عضو (پنج کشور جمهوری آسیای میانه و سه جمهوری قفقاز) در بروکسل ارائه شد و بر اساس آن یک کریدور حمل و نقل شرق – غرب از طریق دریای سیاه – جمهوری قفقاز – دریای خزر و آسیای میانه، میان اروپا و آسیای میانه مشخص گردید. از کریدور تراسیکا به عنوان مسیری که کمترین هزینه و زمان را به منظور اتصال کشورهای آسیای میانه به بازارهای جهانی و بنادر اروپایی دارد، یاد می شود. از جمله کشورهای عضو این کریدور می توان از جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، قزاقستان، آذربایجان، ایران، گرجستان، ازبکستان و رومانی نام برد.
3- کریدور شرق به غرب (جاده قدیم ابریشم)
جاده ابریشم با قدمتی بیش از دو هزار سال، ارتباط قاره اروپا و آسیا را از طریق ایران برقرار می سازد. از طریق این کریدور، کالاهای ترانزیتی کشورهای چین و آسیای میانه در شرق و شمال شرقی از طریق ایران به حوزه های قفقاز، آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه منتقل می شود. این کریدور با پوشش دادن شش مسیر مختلف حمل و نقل (ایران به کشورهای آسیای میانه، خاور دور، شرق آسیا و آسیای جنوب شرقی، اروپا و آفریقا) ؛ اتصال اروپا و آفریقا به خاور دور از طریق دریای مدیترانه و گذر از ایران را امکان پذیر نموده است.
4- کریدور جنوبی آسیا
مسیر این کریدور با شروع از آسیای جنوب شرقی و گذر از شبه قاره هند از طریق میرجاوه استان سیستان و بلوچستان در مرز جنوب شرقی ایران وارد قلمرو کشور شده و نهایتا از طریق مرز های شمال غربی شامل بازرگان، رازی و خسروی در مرز کشور های ترکیه و عراق از قلمرو ایران خارج و به سمت حوزه های اروپا و دریای مدیترانه امتداد می یابد. به منظور توسعه ارتباط ریلی _ ترانزیتی کشور و به جهت برقراری ارتباط ریلی ایران با کشور عراق و حوزه دریای مدیترانه، ۶۲۰ کیلومتر راه آهن در محور اراک – خسروی احداث خواهد شد که این امر سبب گسترش ترانزیت در کریدور های ترانزیتی شرق- غرب و کریدور جنوبی آسیا به سمت کشور های آسیای غربی و حوزه دریای مدیترانه می شود.
5- کریدور آلتید
در سال 1992 کمیسیون اقتصادی واجتماعی آسیا و اقیانوسیه طرح زیر ساخت حمل و نقل زمینی آلتید را آغاز نمودند. آلتید شامل سه کریدور شمال، مرکز و جنوب می باشد، بدین صورت که در کریدور شمالی کشورها از طریق روسیه و قزاقستان به اروپا متصل می شوند، در کریدور جنوبی با گذر از مرز شمالی ایران و کشور ترکمنستان به ترکیه، بلغارستان و در انتها به اروپا متصل می گردند و در نهایت کریدور مرکزی شامل مسیری از ترکمنستان، دریای خزر، بندر ترکمن، شهر باکو و مرکز اروپا می باشد.