تلفن
پست الکترونیک
No Result
View همه Result
جمعه, آبان 9, 1404
  • خانه
    • صفحه اصلی
    • درباره موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • اساتید همکار
    • مراکز مطالعاتی و دانشگاهی همکار
    • پژوهشگران موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • همکاری با موسسه
    • سوالات متداول
    • ارتباط با ما
    • شبکه های اجتماعی
      • تلگرام
      • اینستاگرام
      • واتساپ
      • آپارات
  • اندیشگاه
    • اندیشکده دیپلماسی و سیاست خارجی ایران
    • اندیشکده مطالعات منطقه ای
    • اندیشکده روابط بین‌الملل و روندهای جهانی
    • اندیشکده امنیت و بحران‌پژوهی
    • اندیشکده اقتصاد سیاسی جهانی
    • اندیشکده ژئوپلیتیک و محیط‌شناسی راهبردی
    • اندیشکده رسانه و جنگ شناختی
  • پژوهشگاه
    • نشریات
      • ره نگاشت
      • جستارها
      • برآورد
      • ترجمان
      • رهیافت
      • راهبرد
      • هشدار
      • گفتارها
      • بحران پژوهی
      • تحلیل استراتژیک
      • رخدادنگار
      • رهنامه
      • قلمرو
      • مدار
    • دیدگاه‌
    • رصدگاه
  • آموزشگاه
    • همه
    • آکادمی زبان های خارجی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • بوت کمپ ها
    • دوره های اموزشی
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه روش
    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • مدرسه مدیریت کسب و کار

    روش نگارش تحلیل‌ سیاسی؛ چگونه یک یادداشت تحلیلی موثر بنویسیم؟

    انقلاب صنعتی چهارم و ضرورت ظهور نسل جدیدی از کارآفرینان سیاسی

    کارگاه آموزشی «استراتژی در دنیای VUCA: ابزارهای عملی برای موفقیت پایدار»

    کاربرد نظریه کارآفرینی در حوزه کارآفرینی سیاسی

    کارگاه آموزشی «استراتژی در بحران؛ تاب‌آوری و مهارت‌های برنامه‌ریزی سناریویی»

    کارگاه آموزشی «مدیریت کسب‌وکار در پرتو تحولات سیاسی؛ سناریوسازی و راهبردگذاری برای آینده‌های نامطمئن»

    کارگاه آموزشی «طراحی و تدوین استراتژی اثربخش در محیط‌های رقابتی؛ از شناخت وضعیت موجود تا طراحی آینده مطلوب»

    کارگاه آموزشی «۲۵ روش مذاکره در سیاست خارجی»

    برنامه‌ریزی برای رویدادهای قوی سیاه: استراتژی‌هایی برای مدیریت ریسک‌های غیرمنتظره

    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • آکادمی زبان انگلیسی
    • بوت کمپ ها
    • مدرسه روش
  • فروشگاه
    • دوره های اموزشی
    • محصولات پژوهشی
  • رویدادها
    • نشست های تخصصی
    • همایش‌ها
      • همایش ملی «سیاست خارجی ایران؛ چشم‌انداز آینده»
      • همایش «هم اندیشی نگاه عمیق به بحران اوکراین: فرصت ها و چالش ها»
      • سمینار امنیت ملی ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
      • سمینار “معادلات ژئوپلیتیک قفقاز، نقش‌آفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای”
  • فعالیت‌ها
    • گزارش فعالیت‌ها
  • خدمات
    • خدمات سازمانی
    • شبکه مشاوره همگام
    • شتابدهنده پیشرو
    • پذیرش و تربیت پژوهشگر
  • خانه
    • صفحه اصلی
    • درباره موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • اساتید همکار
    • مراکز مطالعاتی و دانشگاهی همکار
    • پژوهشگران موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • همکاری با موسسه
    • سوالات متداول
    • ارتباط با ما
    • شبکه های اجتماعی
      • تلگرام
      • اینستاگرام
      • واتساپ
      • آپارات
  • اندیشگاه
    • اندیشکده دیپلماسی و سیاست خارجی ایران
    • اندیشکده مطالعات منطقه ای
    • اندیشکده روابط بین‌الملل و روندهای جهانی
    • اندیشکده امنیت و بحران‌پژوهی
    • اندیشکده اقتصاد سیاسی جهانی
    • اندیشکده ژئوپلیتیک و محیط‌شناسی راهبردی
    • اندیشکده رسانه و جنگ شناختی
  • پژوهشگاه
    • نشریات
      • ره نگاشت
      • جستارها
      • برآورد
      • ترجمان
      • رهیافت
      • راهبرد
      • هشدار
      • گفتارها
      • بحران پژوهی
      • تحلیل استراتژیک
      • رخدادنگار
      • رهنامه
      • قلمرو
      • مدار
    • دیدگاه‌
    • رصدگاه
  • آموزشگاه
    • همه
    • آکادمی زبان های خارجی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • بوت کمپ ها
    • دوره های اموزشی
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه روش
    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • مدرسه مدیریت کسب و کار

    روش نگارش تحلیل‌ سیاسی؛ چگونه یک یادداشت تحلیلی موثر بنویسیم؟

    انقلاب صنعتی چهارم و ضرورت ظهور نسل جدیدی از کارآفرینان سیاسی

    کارگاه آموزشی «استراتژی در دنیای VUCA: ابزارهای عملی برای موفقیت پایدار»

    کاربرد نظریه کارآفرینی در حوزه کارآفرینی سیاسی

    کارگاه آموزشی «استراتژی در بحران؛ تاب‌آوری و مهارت‌های برنامه‌ریزی سناریویی»

    کارگاه آموزشی «مدیریت کسب‌وکار در پرتو تحولات سیاسی؛ سناریوسازی و راهبردگذاری برای آینده‌های نامطمئن»

    کارگاه آموزشی «طراحی و تدوین استراتژی اثربخش در محیط‌های رقابتی؛ از شناخت وضعیت موجود تا طراحی آینده مطلوب»

    کارگاه آموزشی «۲۵ روش مذاکره در سیاست خارجی»

    برنامه‌ریزی برای رویدادهای قوی سیاه: استراتژی‌هایی برای مدیریت ریسک‌های غیرمنتظره

    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • آکادمی زبان انگلیسی
    • بوت کمپ ها
    • مدرسه روش
  • فروشگاه
    • دوره های اموزشی
    • محصولات پژوهشی
  • رویدادها
    • نشست های تخصصی
    • همایش‌ها
      • همایش ملی «سیاست خارجی ایران؛ چشم‌انداز آینده»
      • همایش «هم اندیشی نگاه عمیق به بحران اوکراین: فرصت ها و چالش ها»
      • سمینار امنیت ملی ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
      • سمینار “معادلات ژئوپلیتیک قفقاز، نقش‌آفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای”
  • فعالیت‌ها
    • گزارش فعالیت‌ها
  • خدمات
    • خدمات سازمانی
    • شبکه مشاوره همگام
    • شتابدهنده پیشرو
    • پذیرش و تربیت پژوهشگر
No Result
View همه Result

انقلاب صنعتی چهارم و ضرورت ظهور نسل جدیدی از کارآفرینان سیاسی

مهر 25, 1404
Share on FacebookShare on Twitter

چهارمین انقلاب صنعتی به‌طور کلی در حال تغییر شیوه زندگی، کار، و تفریح بشر است. پیشرفت‌های تصاعدی در فناوری‌ها، هنجارهای اقتصادی و اجتماعی را مختل کرده‌اند، و بازیگران سیاسی یا در حال واکنش به چالش‌های اساسی هستند یا در بدترین حالت، اقدامی نمی‌کنند. برای اطمینان از اینکه چهارمین انقلاب صنعتی منجر به پیشرفت برای تمامی بشریت شود، نیازمند ظهور نسلی جدید از کارآفرینان سیاسی هستیم که بتوانند به این چالش پاسخ دهند.

 

 کارآفرینان سیاسی: تعریف و مفهوم

کارآفرینان سیاسی افرادی هستند که ایده‌ها و نوآوری‌های جدیدی خلق می‌کنند و به‌عنوان رهبرانی نوپا در حوزه سیاست عمل می‌نمایند. این افراد و گروه‌ها به دنبال بهبود علم و هنر سیاست از طریق ایجاد اختلالات اصولی هستند. بنیانگذاران جنبش‌هایی مانند منشورگرایان و حق رأی‌طلبان، سرمایه‌داران و مارکسیست‌ها، همگی نمونه‌هایی از کارآفرینان سیاسی بوده‌اند.

ارزش و معنای اصطلاح کارآفرینی سیاسی در توصیف مشخصی از افرادی نهفته است که راه‌حل‌های نوینی برای مسائل سیاسی در حوزه‌های فلسفه سیاسی، فناوری سیاسی، کمپین‌های سیاسی، و حکمرانی ارائه می‌دهند. با استفاده از این اصطلاح، می‌توان به بررسی این موضوع پرداخت که کارآفرینی سیاسی خوب و بد به چه شکل است و روش‌هایی برای اندازه‌گیری تأثیر آن ارائه داد. این اصطلاح همچنین قلمرو تخیل افرادی را که به دنبال تصمیم‌گیری درباره نقش خود در زندگی شهروندی و حرفه‌ای هستند، گسترش می‌دهد.

 

 سیاست و کارآفرینی: تعریف و تفاوت‌ها

سیاست را می‌توان به‌عنوان “وسیله‌ای جهت بهره‌گیری از قدرت به‌منظور اتخاذ تصمیماتی برای حل مسائل اجتماعی” تعریف کرد. امروزه، سیاست در قالب انتخابات پیچیده و چالش‌برانگیزی ظاهر می‌شود که در آن تصمیم‌گیری درباره نحوه مالیات‌گیری و هزینه‌کردن منابع و یا مقابله با چالش‌های عظیمی مانند رقابت جهانی، تنظیم قوانین، و فقر، انجام می‌شود.

از سوی دیگر، کارآفرینی اغلب با افرادی نادر همراه است که شرکت‌هایی را از پایه بنا نهاده و به غول‌های جهانی تبدیل کرده‌اند: مارک زاکربرگ، ایلان ماسک، جک ما، آریانا هافینگتون، و وانگ. آنچه این افراد را به‌هم پیوند می‌دهد، ارائه محصولات و خدماتی است که مشکلات دیگران را حل می‌کند.

کارآفرینان سیاسی ترکیبی از این دو هستند: افرادی که چیزی را از هیچ می‌سازند تا مشکلات اجتماعی را حل کنند. از سه انقلاب صنعتی اول، شاهد ظهور جنبش‌ها، جوامع، و گروه‌های جدیدی بودیم که به‌صورت جمعی برای پاسخ به چالش‌های اساسی تشکیل شدند. هر یک از این جنبش‌ها توسط کارآفرینان سیاسی بنیان‌گذاری شدند که ایده‌ها، روش‌ها، و محصولات و خدمات جدیدی توسعه دادند.

 

 وظایف کارآفرینان سیاسی

در حال حاضر، شاهد ظهور جنبش‌ها و جوامع جدیدی هستیم که در پاسخ به چالش‌های ناشی از چهارمین انقلاب صنعتی شکل گرفته‌اند. رانندگان شرکت‌هایی مانند دلیورو و اوبر از طریق برنامه واتس‌اپ سازمان‌دهی کرده‌اند تا در مقابل کارفرمایان خود با توجه به حقوق و وضعیت استخدامی‌شان مقاومت کنند. نات ویلی، بنیانگذار پلتفرم “اورگانایز”، شرکتی فناوری است که ابزارهایی برای سازماندهی کارگران ارائه می‌دهد. “سیویک ترایج” وظایف سیاسی را با استفاده از یک چت‌بات خودکار می‌کند. همچنین، تعدادی از کارآفرینان سیاسی از هوش مصنوعی، داده‌های بزرگ، اینترنت اشیا، واقعیت مجازی و حتی روش‌های سنتی‌تر نفوذ سیاسی برای ایجاد اختلال در سیاست استفاده می‌کنند.

 

 چرا به نسل جدیدی از کارآفرینان سیاسی نیاز داریم؟

ما به نسلی جدید از کارآفرینان سیاسی نیاز داریم تا با چالش‌های منحصر‌به‌فرد زمان خود مقابله کنند. در عصر چهارمین انقلاب صنعتی، جامعه جهانی باید راه‌حل‌هایی برای مسائلی مانند خودکارسازی شغل‌ها، انتقال قدرت به شرکت‌های فناوری جهانی – صنعتگران جدید عصر حاضر، اخبار جعلی که بحث‌های دموکراتیک را تحریف می‌کنند، تهدیدات به خنثی‌بودن اینترنت و امنیت سایبری، مالکیت داده‌های شهروندان، و اشکال جدیدی از کار به‌ویژه اقتصاد گیگ پیدا کند.

همان‌طور که پروفسور کلاوس شواب، بنیانگذار و رئیس اجرایی مجمع جهانی اقتصاد، اظهار داشته است: “از میان چالش‌های متنوع و جذابی که امروزه با آن‌ها مواجه هستیم، چالشی که شدیدترین و مهم‌ترین است، درک و شکل‌دهی به انقلاب فناوری جدید است که کمتر از دگرگونی انسانیت چیزی نیست.”

 

 چگونه می‌توان کارآفرینی سیاسی را در سطح جهانی توسعه داد؟

برای ساخت نسلی جدید از کارآفرینان سیاسی، باید مشارکت گسترده‌تری در سیاست را تشویق کرد. در بریتانیا، عضویت در احزاب سیاسی کمتر از ۲ درصد است. اعتماد جهانی به نهادهای سیاسی کاهش یافته، و حوادثی مانند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و اعتراضات اخیر در کاتالونیا نشان می‌دهد که بسیاری از مردم نسبت به وضع موجود ناراحت هستند.

به‌جای بازگشت به روش‌های قدیمی انجام کار به دلیل عادت و کمبود خلاقیت، باید از خودمان بپرسیم: بهترین راه چیست؟

ما به کارآفرینان سیاسی نیاز داریم که ایده‌ها، فناوری‌ها، سیاست‌ها، چشم‌اندازها، و اقدامات شهروندی جدیدی ارائه دهند تا مطمئن شویم که چهارمین انقلاب صنعتی وضعیت جهان را بهبود می‌بخشد. این امر می‌تواند از طریق تنوع‌بخشی به عضویت احزاب سیاسی، آموزش کارآفرینان سیاسی آینده، تأثیرگذاری بر رهبران سیاسی فعلی در تغییراتی که در حال وقوع هستند، و توسعه فلسفه سیاسی جدیدی که رهبران تمامی احزاب را در این عصر جدید راهنمایی کند، اتفاق بیفتد.

 

نتیجه‌گیری

ظهور نسلی جدید از کارآفرینان سیاسی به‌عنوان پاسخی به چالش‌های عصر چهارمین انقلاب صنعتی، نه تنها ضروری است، بلکه اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. با توسعه این نسل، می‌توانیم امیدوار باشیم که این انقلاب فناوری نه تنها به پیشرفت اقتصادی، بلکه به پیشرفت اجتماعی و سیاسی نیز منجر شود.

Tags: روابط بین المللشغل یابیعلوم سیاسیکارآفرینیکارآفرینی در علوم سیاسیکارآفرینی سیاسی
Previous Post

کارگاه آموزشی «استراتژی در دنیای VUCA: ابزارهای عملی برای موفقیت پایدار»

Next Post

روش نگارش تحلیل‌ سیاسی؛ چگونه یک یادداشت تحلیلی موثر بنویسیم؟

Related Posts

آکادمی مهارت های کاربردی

کاربرد نظریه کارآفرینی در حوزه کارآفرینی سیاسی

مقدمه  نظریه کارآفرینی، به عنوان یکی از محورهای بنیادین در اقتصاد سیاسی و علم اقتصاد، نقش کلیدی در درک پویایی‌های...

مهر 25, 1404
آکادمی مهارت های کاربردی

اهمیت و اهداف روش‌شناسی سیاسی

  مقدمه روش‌شناسی سیاسی، به عنوان یکی از شاخه‌های کلیدی در حوزه علوم سیاسی، به ابزارها و روش‌های تحقیق می‌پردازد که...

شهریور 8, 1404
دیدگاه ها

جهان کوانتومی؛ قوی سیاه و اصل عدم قطعیت

دکتر شعیب بهمن موسسه مطالعات جهان معاصر   رویدادهای قوی سیاه، به‌عنوان پدیده‌هایی نادر، غیرقابل‌پیش‌بینی و با تأثیرات عمیق، و...

شهریور 8, 1404
آموزشگاه

عبور از مرزها: رویکردی برای نظریه‌پردازی و طراحی پژوهش در علوم سیاسی

احمد پوراحمدی پژوهشگر موسسه مطالعات جهان معاصر   مقدمه  در دنیای پیچیده و به هم‌پیوسته امروز، پژوهش‌های علمی اغلب نیازمند...

شهریور 8, 1404
بارگذاری بیشتر
Next Post

روش نگارش تحلیل‌ سیاسی؛ چگونه یک یادداشت تحلیلی موثر بنویسیم؟

جستجو

No Result
View همه Result

عضویت در خبرنامه

درباره موسسه مطالعات جهان معاصر

«موسسه مطالعات جهان معاصر» به عنوان یک نهاد خصوصی با بهره‌​مندی از پژوهشگران مجرب، اعضاء هیات علمی و اساتید دانشگاه‌​ها و مراکز تحقیقاتی و امكانات وسیع پژوهشی، توانمندی​‌های فراوانی برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، آموزشی و مشاوره‌​ای نهادها، سازمان​‌ها، وزارتخانه‌​ها و سایر ارکان دولتی و غیردولتی در بخش​‌های علوم انسانی دارد.
اطلاعات بیشتر درباره موسسه.

  • Telegram
  • Instagram
  • WordPress

© 2022 موسسه مطالعات جهان معاصر

0
    0
    سبد خرید
    سبد شما خالی استبه فروشگاه بروید!
    ادامه خرید
    No Result
    View همه Result
    • خانه
      • صفحه اصلی
      • درباره موسسه
      • گزارش فعالیت‌ها
      • اساتید همکار
      • مراکز مطالعاتی و دانشگاهی همکار
      • پژوهشگران موسسه
      • گزارش فعالیت‌ها
      • همکاری با موسسه
      • سوالات متداول
      • ارتباط با ما
      • شبکه های اجتماعی
        • تلگرام
        • اینستاگرام
        • واتساپ
        • آپارات
    • اندیشگاه
      • اندیشکده دیپلماسی و سیاست خارجی ایران
      • اندیشکده مطالعات منطقه ای
      • اندیشکده روابط بین‌الملل و روندهای جهانی
      • اندیشکده امنیت و بحران‌پژوهی
      • اندیشکده اقتصاد سیاسی جهانی
      • اندیشکده ژئوپلیتیک و محیط‌شناسی راهبردی
      • اندیشکده رسانه و جنگ شناختی
    • پژوهشگاه
      • نشریات
        • ره نگاشت
        • جستارها
        • برآورد
        • ترجمان
        • رهیافت
        • راهبرد
        • هشدار
        • گفتارها
        • بحران پژوهی
        • تحلیل استراتژیک
        • رخدادنگار
        • رهنامه
        • قلمرو
        • مدار
      • دیدگاه‌
      • رصدگاه
    • آموزشگاه
      • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
      • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
      • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
      • آکادمی مهارت های کاربردی
      • آکادمی زبان انگلیسی
      • بوت کمپ ها
      • مدرسه روش
    • فروشگاه
      • دوره های اموزشی
      • محصولات پژوهشی
    • رویدادها
      • نشست های تخصصی
      • همایش‌ها
        • همایش ملی «سیاست خارجی ایران؛ چشم‌انداز آینده»
        • همایش «هم اندیشی نگاه عمیق به بحران اوکراین: فرصت ها و چالش ها»
        • سمینار امنیت ملی ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
        • سمینار “معادلات ژئوپلیتیک قفقاز، نقش‌آفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای”
    • فعالیت‌ها
      • گزارش فعالیت‌ها
    • خدمات
      • خدمات سازمانی
      • شبکه مشاوره همگام
      • شتابدهنده پیشرو
      • پذیرش و تربیت پژوهشگر

    © 2022 موسسه مطالعات جهان معاصر

    با ما در ارتباط باشید
    موسسه مطالعات جهان معاصر
    Powered by Chat Help