موسسه مطالعات جهان معاصر برگزار می کند:
کارگاه آموزشی «مدلهای سياستگذاری رسانهای»
درباره کارگاه
روند گسترش روزافزون ارتباطات و جابهجایی اطلاعات توسط رسانههای متعدد و متنوع در عصر جهانی شدن، سبب شده است تا بازیگران رسانههای ملی و رسمی در کنار خود، بازیگران رسانهای دیگر را نیز مشاهده کنند. علم سیاستگذاری بهطور عام و روند سیاستگذاری رسانهای بهطور خاص نیز نیازمند آن است که در مواجهه با این وضعیت جدید موضعگیری کارامدی داشته باشد.
بر این اساس سیاستگذاری رسانهای مجموعهای از اصول و هنجارهاست که برای راهبری رفتار نظامهای رسانهای تدوین میشود. این سیاستگذاری، کاربردهای عملی، محدود و فوری نیز دارد اما در اصل، عملی بنیادی و وسیع است.سیاستگذاریها، در متن برداشت عمومی جامعه از ارتباطات شکل میگیرند و از ایدئولوژیهای سیاسی، شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و ارزشهایی که زیر بنای آن را تشکیل میدهند، ناشی میشوند و میکوشند این ارزشها را با نیازهای واقعی و آینده نگریهای رسانهای مربوط سازند.
در اکثر کشورها ، سه مدل متفاوت سیستم رسانه ای متمایز را می توان شناسایی نمود که عبارت اند از:
· مدل تکثرگرای قطبی؛
· مدل صنف مدار دموکراتیک؛
· مدل لیبرال؛
شباهت های بین این سه گروه از کشورهای مرتبط با مدل های مذکور بر اساس شباهت های تاریخی ساختار سیاسی و فرهنگی آنها تعیین می شود. سیستم های رسانه ای برخی از کشورها با یک مدل به تنهایی قابل تبیین نبوده و فقط با یکی از مدل ها تناسب کلی نشان نمی دهند. بنابراین در برخی از کشورها سیستم های رسانه ای را باید به صورت ترکیبی در نظر گرفت. با این حال، این مدل ها برای درک الگوهای رابطه بین ویژگی های سیستم رسانه ای و سیستم سیاستگذاری و به عنوان چار چوب مرجع برای مقایسه سیستم های رسانه ای کشورهای مختلف، کارایی لازم را دارا هستند.
سرفصلها:
ماهیت سیاستگذاری رسانهای
اهداف سیاستگذاری رسانهای
انواع سیاستگذاری رسانهای
اصول سیاستگذاری رسانهای
بایستههای سیاسی در سیاستگذاری رسانهای
سیاستگذاری رسانهای در جهان
سیاستگذاری رسانهای در ایران
نحوه برگزاری
علاقه مندان جهت دریافت اطلاعات بیشتر و نحوه برگزاری کارگاه برای سازمان و رسانه خود می توانند با شماره زیر ارتباط برقرار کنند:
۰۹۹۸۱۱۹۷۷۸۳