تلفن
پست الکترونیک
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
چهارشنبه, خرداد 28, 1404
  • خانه
    • صفحه اصلی
    • درباره موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • اساتید همکار
    • مراکز مطالعاتی و دانشگاهی همکار
    • پژوهشگران موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • همکاری با موسسه
    • سوالات متداول
    • ارتباط با ما
    • شبکه های اجتماعی
      • تلگرام
      • اینستاگرام
      • واتساپ
      • آپارات
  • گروه‌های مطالعاتی و اندیشه‌ورز
    • گروه سیاست خارجی ایران
    • گروه مطالعات منطقه ای
    • گروه روندهای جهانی
    • گروه بحران‌پژوهی
    • گروه اقتصاد بین‌الملل
    • گروه آینده‌نگاری استراتژیک
  • آموزشگاه
    • همه
    • آکادمی زبان های خارجی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • بوت کمپ ها
    • دوره های اموزشی
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه روش
    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • مدرسه مدیریت کسب و کار

    ترامپ و هاروارد: نقض استقلال دانشگاه و پیامدهای آن بر قدرت نرم آمریکا

    نقش پیش‌بینی در مطالعات آینده‌پژوهی

    ده تکنیک پرکاربرد رسانه‌ای برای فریب مخاطبان

    کارگاه آموزشی «نظریه‌ها و مکاتب امنیتی؛ درک مفاهیم پایه و پیشرفته امنیت در سطوح ملی و بین‌المللی»

    کارگاه آموزشی «مدیریت استراتژیک در جهان کوانتومی»

    عبور از مرزها: رویکردی برای نظریه‌پردازی و طراحی پژوهش در علوم سیاسی

    آنچه در انتظار ماست! نگاهی به آینده مشاغل در افق 2030

    پیش‌بینی مالی: مفهوم، اهمیت و کاربردها در کسب‌وکار

    کارگاه آموزشی «مدیریت کسب و کار در بازارهای متغیر داخلی و سیاست‌های مبهم جهانی»

    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • آکادمی زبان انگلیسی
    • بوت کمپ ها
    • مدرسه روش
  • رویدادها
    • نشست های تخصصی
    • همایش‌ها
      • همایش ملی «سیاست خارجی ایران؛ چشم‌انداز آینده»
      • همایش «هم اندیشی نگاه عمیق به بحران اوکراین: فرصت ها و چالش ها»
      • سمینار امنیت ملی ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
      • سمینار “معادلات ژئوپلیتیک قفقاز، نقش‌آفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای”
  • رصدگاه
  • فروشگاه
    • دوره های اموزشی
    • محصولات پژوهشی
  • فعالیت‌ها
    • گزارش فعالیت‌ها
  • نشریات
    • ره نگاشت
    • جستارها
    • برآورد
    • ترجمان
    • رهیافت
    • راهبرد
    • هشدار
    • گفتارها
    • بحران پژوهی
    • تحلیل استراتژیک
    • رخدادنگار
    • رهنامه
    • قلمرو
    • مدار
  • خدمات
    • خدمات سازمانی
    • شبکه مشاوره همگام
    • شتابدهنده پیشرو
    • پذیرش و تربیت پژوهشگر
  • خانه
    • صفحه اصلی
    • درباره موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • اساتید همکار
    • مراکز مطالعاتی و دانشگاهی همکار
    • پژوهشگران موسسه
    • گزارش فعالیت‌ها
    • همکاری با موسسه
    • سوالات متداول
    • ارتباط با ما
    • شبکه های اجتماعی
      • تلگرام
      • اینستاگرام
      • واتساپ
      • آپارات
  • گروه‌های مطالعاتی و اندیشه‌ورز
    • گروه سیاست خارجی ایران
    • گروه مطالعات منطقه ای
    • گروه روندهای جهانی
    • گروه بحران‌پژوهی
    • گروه اقتصاد بین‌الملل
    • گروه آینده‌نگاری استراتژیک
  • آموزشگاه
    • همه
    • آکادمی زبان های خارجی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • بوت کمپ ها
    • دوره های اموزشی
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه روش
    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • مدرسه مدیریت کسب و کار

    ترامپ و هاروارد: نقض استقلال دانشگاه و پیامدهای آن بر قدرت نرم آمریکا

    نقش پیش‌بینی در مطالعات آینده‌پژوهی

    ده تکنیک پرکاربرد رسانه‌ای برای فریب مخاطبان

    کارگاه آموزشی «نظریه‌ها و مکاتب امنیتی؛ درک مفاهیم پایه و پیشرفته امنیت در سطوح ملی و بین‌المللی»

    کارگاه آموزشی «مدیریت استراتژیک در جهان کوانتومی»

    عبور از مرزها: رویکردی برای نظریه‌پردازی و طراحی پژوهش در علوم سیاسی

    آنچه در انتظار ماست! نگاهی به آینده مشاغل در افق 2030

    پیش‌بینی مالی: مفهوم، اهمیت و کاربردها در کسب‌وکار

    کارگاه آموزشی «مدیریت کسب و کار در بازارهای متغیر داخلی و سیاست‌های مبهم جهانی»

    • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
    • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
    • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
    • آکادمی مهارت های کاربردی
    • آکادمی زبان انگلیسی
    • بوت کمپ ها
    • مدرسه روش
  • رویدادها
    • نشست های تخصصی
    • همایش‌ها
      • همایش ملی «سیاست خارجی ایران؛ چشم‌انداز آینده»
      • همایش «هم اندیشی نگاه عمیق به بحران اوکراین: فرصت ها و چالش ها»
      • سمینار امنیت ملی ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
      • سمینار “معادلات ژئوپلیتیک قفقاز، نقش‌آفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای”
  • رصدگاه
  • فروشگاه
    • دوره های اموزشی
    • محصولات پژوهشی
  • فعالیت‌ها
    • گزارش فعالیت‌ها
  • نشریات
    • ره نگاشت
    • جستارها
    • برآورد
    • ترجمان
    • رهیافت
    • راهبرد
    • هشدار
    • گفتارها
    • بحران پژوهی
    • تحلیل استراتژیک
    • رخدادنگار
    • رهنامه
    • قلمرو
    • مدار
  • خدمات
    • خدمات سازمانی
    • شبکه مشاوره همگام
    • شتابدهنده پیشرو
    • پذیرش و تربیت پژوهشگر
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج

ده تکنیک پرکاربرد رسانه‌ای برای فریب مخاطبان

اردیبهشت 28, 1404

فاطمه حسینی

پژوهشگر موسسه مطالعات جهان معاصر

 

از رسانه‌های خبری انتظار می‌رود که شهروندان را از رویدادهای جاری در کشور آگاه سازند. بااین‌حال، برخی از این رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا با تحریف حقایق، مخاطبان را گمراه نمایند. این اقدام ممکن است تحت تأثیر صاحبان قدرت یا به دلایل منفعت‌طلبی صورت پذیرد. صرف‌نظر از انگیزه‌های پشت‌پردۀ این رفتار، واقعیت آن است که اخبار به‌صورت نظام‌مند دستکاری می‌شوند و اطلاعات ارائه‌شده به عموم، اغلب ناقص، گمراه‌کننده یا نادرست است.

در این مقاله، ده تکنیک رایج مورداستفادۀ رسانه‌ها برای تحریف اخبار بررسی شده است. آگاهی و هوشیاری عمومی می‌تواند مانع مؤثری در برابر این گونه فریبکاری‌ها باشد.

۱. نمایش یک‌جانبۀ رویدادها

یکی از متداول‌ترین روش‌های دستکاری اخبار، تمرکز بر یک جنبه از رویداد و نادیده گرفتن جنبه‌های دیگر است. رسانه‌ها موظفند با رعایت بی‌طرفی، همۀ ابعاد یک موضوع را منعکس کنند؛ اما در عمل، اغلب جانب‌داری کرده و تنها دیدگاهی را بازتاب می‌دهند که با منافع آنان سازگار است. در این روش، یا از بیان نظرات مخالف خودداری می‌شود، یا در صورت اشاره به آن، تحریف صورت می‌گیرد تا تنها بخش‌هایی که تأییدکنندۀ موضع رسانه است، برجسته شود.

۲. استناد به منابع نامعتبر یا جعلی

گاه رسانه‌ها اخباری را منتشر می‌کنند که به منابعی ناشناس یا غیرموثق استناد دارد. ازآنجاکه مخاطبان عادی کمتر به بررسی صحت منبع می‌پردازند، این تکنیک ابزاری کارآمد برای القای دیدگاه‌های خاص یا تبلیغات هدفمند محسوب می‌شود. در چنین مواردی، خبر بیش از آنکه بازتاب واقعیت باشد، به ابزاری برای پروپاگاندا تبدیل می‌شود.

۳. گزینش‌گری در استفاده از تحقیقات و آمار

نتایج پژوهش‌های علمی همواره همراه با درصدی از عدم قطعیت است و بر پایۀ احتمالات استوار می‌باشد. رسانه‌ها با سوءاستفاده از این ویژگی، تنها بخش‌هایی از تحقیقات را منتشر می‌کنند که موضع آنان را تأیید کند. برای مثال، اگر پژوهشی نشان دهد که ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان شکلات به سرطان مبتلا شده‌اند، عنوان می‌شود: «تحقیقات اثبات کرده‌اند که شکلات عامل سرطان است»، درحالی‌که ۶۰ درصد دیگر مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این روش به‌راحتی می‌تواند افکار عمومی را تحت تأثیر قرار دهد.

۴. تحریف حقایق با حذف بخش‌های کلیدی

در این تکنیک، رسانه‌ها بخشی از واقعیت را که با دیدگاهشان همسو است، برجسته می‌کنند و بخش‌های دیگر را نادیده می‌گیرند. اگرچه دروغی صریح بیان نمی‌شود، اما حذف عمدی اطلاعات موجب تحریف معنای کلی خبر می‌گردد. این روش به‌ویژه در مواردی کاربرد دارد که هدف، تغییر ادراک عمومی از یک رویداد است.

۵. استفاده از نظرسنجی‌های غیرعلمی برای جهت‌دهی به افکار

نظرسنجی‌هایی که در رسانه‌ها منتشر می‌شوند، اغلب فاقد اعتبار علمی لازم هستند. پرسش‌هایی مانند «جامعۀ آماری چه کسانی بوده‌اند؟»، «تعداد مشارکت‌کنندگان چقدر است؟» و «آیا نتایج واقعی است یا ساختگی؟» معمولاً بی‌پاسخ می‌ماند. برای نمونه، اگر در نظرسنجی‌ای با مشارکت تنها ۱۰ نفر، ۷ نفر مخالف نظر خاصی باشند، رسانه عنوان می‌کند: «۷۰ درصد مردم با این موضوع مخالفند»، درحالی‌که این نتیجه‌گیری به‌هیچ‌وجه نمایانگر افکار عمومی نیست.

۶. انحراف توجه با تمرکز بر اخبار کم‌اهمیت

یکی از روش‌های رایج، منحرف کردن افکار عمومی از مسائل مهم با پررنگ‌سازی موضوعات کم‌ارزش است. اگر رسانه‌ها به‌تدریج از پوشش یک موضوع حساس کاسته و درعوض بر اخبار پیش‌پاافتاده تمرکز کنند، مردم به‌مرور آن مسئله را فراموش خواهند کرد. این تکنیک به‌ویژه برای کمرنگ‌کردن انتقادات یا کاهش حساسیت‌های اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۷. طرح پرسش‌های جهت‌دار در مصاحبه‌ها

در این روش، مصاحبه‌گر با طراحی سؤالاتی که پاسخ‌دهنده را در موقعیت دشواری قرار می‌دهد، به‌صورت غیرمستقیم چهرۀ فرد را تخریب می‌کند. این تکنیک که ریشه در روش‌های دیالکتیک دارد، امروزه به‌صورت گسترده در رسانه‌ها، سیاست و تجارت به‌کار می‌رود تا پاسخ‌های ازپیش‌تعیین‌شده را القا کند.

۸. نقل‌قول‌های ناقص یا خارج از متن

برخی رسانه‌ها با جداکردن بخشی از سخنان یک فرد و حذف توضیحات مرتبط، معنای موردنظر خود را به آن نسبت می‌دهند. این کار موجب تحریف پیام اصلی و ایجاد جنجال‌های کاذب می‌شود. بارها مشاهده شده که سخنان اشخاص مشهور پس از نقل‌قولِ ناقص، به‌صورت کاملاً متفاوتی تفسیر شده است.

۹. ترس‌افکنی و ایجاد اضطراب

رسانه‌هایی که به دنبال کنترل افکار عمومی هستند، از تکنیک ترس‌افکنی بهره می‌برند. با انعکاس مداوم اخبار مرتبط با جنایت، خشونت و بحران‌های اجتماعی، تلاش می‌کنند تا مخاطبان را در حالت اضطراب دائمی نگه دارند. این رویکرد نه‌تنها همبستگی اجتماعی را تضعیف می‌کند، بلکه مردم را به سمت پذیرش بی‌چون‌وچرای سیاست‌های خاص سوق می‌دهد.

۱۰. معرفی کارشناسان و منتقدان ناشناس

عبارت‌هایی مانند «به گفتۀ کارشناسان» یا «منتقدان معتقدند» در رسانه‌ها بسیار رایج است، اما کمتر مشخص می‌شود که این افراد چه کسانی هستند و آیا صلاحیت اظهارنظر دارند. در بسیاری از موارد، این «کارشناسان» افرادی وابسته به رسانه یا حامیان مالی آن هستند که تنها برای مشروعیت‌بخشی به دیدگاه‌های خاص دعوت می‌شوند. این روش نه‌تنها به افزایش آگاهی عمومی کمکی نمی‌کند، بلکه موجب اتلاف وقت و انحراف اذهان می‌گردد.

جمع‌بندی
آگاهی از این تکنیک‌ها به مخاطبان کمک می‌کند تا اخبار را با دقت بیشتری تحلیل کنند و در دام تحریف‌های رسانه‌ای نیفتند. رسانه‌های متعهد موظفند با رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای، اطلاعات دقیق و بی‌طرفانه را در اختیار عموم قرار دهند. تنها در این صورت است که می‌توان به رسالت اصلی رسانه‌ها، یعنی آگاهی‌بخشی و روشنگری، دست یافت.

برچسب ها: اطلاعات جعلیاطلاعات فریبرسانهسواد رسانه ایموسسه مطالعات جهان معاصر
مطلب قبل

کارگاه آموزشی «نظریه‌ها و مکاتب امنیتی؛ درک مفاهیم پایه و پیشرفته امنیت در سطوح ملی و بین‌المللی»

پست‌ بعدی

نقش پیش‌بینی در مطالعات آینده‌پژوهی

لطفا وارد شویدتا به بحث بپیوندبد

جستجو

بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج

عضویت در خبرنامه

درباره موسسه مطالعات جهان معاصر

«موسسه مطالعات جهان معاصر» به عنوان یک نهاد خصوصی با بهره‌​مندی از پژوهشگران مجرب، اعضاء هیات علمی و اساتید دانشگاه‌​ها و مراکز تحقیقاتی و امكانات وسیع پژوهشی، توانمندی​‌های فراوانی برای پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، آموزشی و مشاوره‌​ای نهادها، سازمان​‌ها، وزارتخانه‌​ها و سایر ارکان دولتی و غیردولتی در بخش​‌های علوم انسانی دارد.
اطلاعات بیشتر درباره موسسه.

  • Telegram
  • Instagram
  • WordPress

© 2022 موسسه مطالعات جهان معاصر

خوش آمدید!

وارد حساب کاربری خود در زیر شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

بازیابی رمز عبور خود

برای بازیابی رمزعبور لطفا نام کاربری یا ایمیل خود را در زیر وارد نمایید.

ورود
0
    0
    سبد خرید
    سبد شما خالی استبه فروشگاه بروید!
    ادامه خرید
    بدون نتیجه
    مشاهده همه نتایج
    • خانه
      • صفحه اصلی
      • درباره موسسه
      • گزارش فعالیت‌ها
      • اساتید همکار
      • مراکز مطالعاتی و دانشگاهی همکار
      • پژوهشگران موسسه
      • گزارش فعالیت‌ها
      • همکاری با موسسه
      • سوالات متداول
      • ارتباط با ما
      • شبکه های اجتماعی
        • تلگرام
        • اینستاگرام
        • واتساپ
        • آپارات
    • گروه‌های مطالعاتی و اندیشه‌ورز
      • گروه سیاست خارجی ایران
      • گروه مطالعات منطقه ای
      • گروه روندهای جهانی
      • گروه بحران‌پژوهی
      • گروه اقتصاد بین‌الملل
      • گروه آینده‌نگاری استراتژیک
    • آموزشگاه
      • مدرسه سیاست و روابط بین‌الملل
      • مدرسه آینده‌پژوهی استراتژیک
      • مدرسه شبیه‌سازی سیاستی
      • آکادمی مهارت های کاربردی
      • آکادمی زبان انگلیسی
      • بوت کمپ ها
      • مدرسه روش
    • رویدادها
      • نشست های تخصصی
      • همایش‌ها
        • همایش ملی «سیاست خارجی ایران؛ چشم‌انداز آینده»
        • همایش «هم اندیشی نگاه عمیق به بحران اوکراین: فرصت ها و چالش ها»
        • سمینار امنیت ملی ایران و ارمنستان در سایه تهدیدات و مناقشات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای
        • سمینار “معادلات ژئوپلیتیک قفقاز، نقش‌آفرینان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای”
    • رصدگاه
    • فروشگاه
      • دوره های اموزشی
      • محصولات پژوهشی
    • فعالیت‌ها
      • گزارش فعالیت‌ها
    • نشریات
      • ره نگاشت
      • جستارها
      • برآورد
      • ترجمان
      • رهیافت
      • راهبرد
      • هشدار
      • گفتارها
      • بحران پژوهی
      • تحلیل استراتژیک
      • رخدادنگار
      • رهنامه
      • قلمرو
      • مدار
    • خدمات
      • خدمات سازمانی
      • شبکه مشاوره همگام
      • شتابدهنده پیشرو
      • پذیرش و تربیت پژوهشگر

    © 2022 موسسه مطالعات جهان معاصر

    موسسه مطالعات جهان معاصر

    Powered by Chat Help